Tehdasmatka kuulumisia kolmelta reitiltä.

Tästä alkavat tehdasvierailumatkan eri ryhmien muistiinpanot.

Alkuun vähän omia huomioita ja Kiitoksen sanat.

Kaikille matkalle osallistuneille, teitte reissusta ikimuistoisen. Eniten sydäntä lähellä on tietenkin oman ryhmän (Saksan kautta ) kulkeneiden ryhmän hyvä yhteishenki.

Matkanjohtajat saavat kiitoksen hyvin tehdystä reittien suunnittelusta ja toteuttamisesta. Oivalle kiitos yhteisestä illan järjestämisestä, sekä hotelli/lentomatkan järjestelyistä.

Kaikki matkanjohtajat toimivat hallituksen kutsusta ja ottivat haasteen hienosti vastaan. Pienenä muistamisena annoimme heille Adria Clubin viirin muistoksi matkasta.

Tämä matka varmisti sen tosiasian, että yhdistyksestämme löytyy tarvittaessa monenlaista osaamista ja rohkeutta ottaa tehtäviä ja haasteita vastaan.

Adrdia Caravan Club of Finland ry. oli ensimmäinen ryhmä, joka teki vierailun omilla autoillaan. Tehtaanväki katsoi autoryhmää uteliaan kunnioittavasti.

Adria Club luovutti vuosiluvulla varustetun viirin tehtaalle muistoksi ja kiitokseksi käynnistä. Samalla annoimme makuelämyksenä Suomalaista ruisleipää ja salmiakkia.

Kiitos maahantuojalle matkaan liittyvissä järjestelyissä.

Kaikki matkakertomukset lisätään lyhentämattöminä tämän juttusarjan yhteyteen.

Adria Caravan Club of Finlan ry. puolesta Hannu Kärkkäinen

Tutustumismatka Adrian tehtaalle Novo Mestoon Sloveniaan

Myös erillisinä juttuina, Pdf tiedostoina. Matkakertomus: Saksan kautta Adrian tehtaille matkakertomus ja Matkakertomus: Tallinnna kautta Adrian tehtaille matkakertomus

13.-2.10.2018 ”Saksan reitti”

Lauantaina 13.10. ”Saksan reitin” porukka kokoontui puoliltapäivin Vuosaaren ABC:llä. Itseasiassa vuorokautta etuajassa koska varsinaisen lähtöpäivämme Finnlines Travemunden reitti oli peruttu satamatyöntekijöiden mielenilmauksen vuoksi. Saatiinpahan yksi lisäpäivä matkalle ennen 22.10. olevaa tehdasvierailua!

Huoltamon pihaan kurvasi neljä Adriaa, kolme koiraa ja kahdeksan innokasta Karavaanaria. (nimet?) Lyhyen tutustumisen jälkeen ajettiin satama-alueelle sisäänkirjautumisen kautta odottelemaan laivaan pääsyä. Melko pian meidät ohjattiin laivaan, jonne lastauduttiin tiiviisti. Koiranomistajille oli oma kerros lemmikkihytteineen. Meri oli aivan tyyni ja odotettavissa samanlaista säätä koko merimatkalle. Illalla kävimme yhdessä nauttimassa buffet pöydän antimista. Koirilla oli enemmän tai vähemmän ongelmia tottua 7. kannen ”hiekkalaatikon” filosofiaan.

Sunnuntai oli ”meripäivä”. Vietimme aikaa käymällä kuntosalilla, saunassa ja tietysti syömässä. Ei juurikaan olisi tiennyt olevansa laivassa, jos ei katsonut ikkunasta ulos, niin tasaista meno oli tyynellä merellä. Illalla saavuimme Travemunden satamaan ja kymmenen maissa pääsimme ajamaan laivasta ulos. Hannulta olimme saaneet radiopuhelimet jokaiseen autoon, niiden avulla pysyimme hyvin ryhmässä ja ajoimme Lyypekin Cittipark ostoskeskuksen parkkiin yöksi.

Maanantaiaamu valkeni aurinkoisena, kävimme tankkaamassa jääkaapit sekä auton tankit ja suuntasimme kohti Potsdamia. Ryhmä hieman hajosi moottoritielle mentäessä eri ramppeihin, emme jääneet sitä enempää ihmettelemään vaan sovittiin reilun sadan kilometrin päähän kokoontumispaikka. Silmiinpistävää oli moottoritien varressa olevien huoltamoiden polttoaineiden hintaero kaupunkien tankkauspaikkoihin. Cittiparkissa diesel oli 1,34 €/l kun se moottoritien huoltamoilla oli n. 20-25 senttiä kalliimpaa. Aurinko paistoi ja meno maistui, lämpötila kohosi 23 C. Valtavasti tuulimyllyjä sekä suuria aurinkokenno ”peltoja”! Iltapäivällä saavuimme Potsdamin lähellä olevaan Campingpark Sanssouciin, ajomatkaa päivälle 280 km. Kämppäri on Sanssoucin valtavan puiston alueella,Templiner Seen rannalla. Puistossa on mm. Fredrik II Suuren 1745-1747 rakennuttama huvilinna, jota kutsutaan ”Preussin Versailleksi”. Matkaa Potsdamiin on 7 km ja Berliinin keskustaan n. 40 km. Camping on erittäin siisti, sosiaalitilat ovat kaikki kaakeloitu isoilla ”marmori” kaakeleilla, erilliset ”meikkauspöydät” fööneineen. Nämä kaikki myös lemmikeille, föönillä! Kemssan tyhjennyspaikka myös samoin kaakeloitu kuten edellä! Autopaikalla sähkön lisäksi raakavesi- ja harmaavesiliitännät. Eikä tässä vielä kaikki, respassa tarjottiin kirsikkaviiniä sisäänkirjautumisen yhteydessä. Aamuksi sai varata croissanteja ja aamiaisleipiä, nam!

Aurinko paistoi edelleen tiistaiaamuna. Käytiin kuvailemassa huvilinnaa ja suunnattiin kohti Thuringen Waldia. Matkalla pysähdyttäessä taukopaikalle Thiersheimissa bongasimme puolenkymmentä rekkaa joiden kyydissä oli Adrian asuntovaunuja ja -autoja. Juteltuamme kuskien kanssa he kertoivat olevansa matkalla Ruotsiin, Suomeen tulevat Adrian tuotteet kulkevat kuulemma pääsääntöisesti Saksan lautan kautta. Iltapäivällä saavuttiin Mitterteichiin Panorama & Wellness Campingiin, ajomatkaa päivälle 347 km. Kämppäri oli melko korkean mäen rinteessä, mahtavat maalaismaisemat avautuivat silmänkantamattomiin. Oltiin vain n. 15 km Tšekin rajasta, maantieteellisesti Prahan korkeudella. Alueella myös kylpyläalue, jonka käyttö sisältyi 24 € vuorokausi hintaan. Eikun saunaan, aluksi hieman meni ihmetellessä kun pukeutumistilat olivat yhteiset naisille ja miehille, samoin tietty saunat. Suihkut olivat erilliset, lämmitettävässä uima-altaassa oli suositeltavaa käyttää uima-asua. Alkuhämmennyksen jälkeen sulauduimme ”saksalaiseen” saunakulttuuriin ja tästä sekä ympäristön kauneudesta johtuen päätimme jäädä kahdeksi yöksi!

Keskiviikkona lähdettiin päiväkävelylle n. 3 km päässä olevaan Mitterteichin pikku kaupunkiin. Käytiin paikallisessa Edeka Legat ruokakaupassa hakemassa vähän lisää syötävää ja tietty saunajuomaa! Kirkkoaukiolla levähdimme kahvilassa ja nautittiin yhdet kirkkaassa auringonpaisteessa, shortsikeli! Ja illalla taas saunaan ja uimaan!

Torstaina jatkettiin matkaa ja nyt ajeltiin ensin pääasiassa pikkuteitä, huikeita maisemia, pikkukyliä, ahtaita katuja. Pelloilla edelleen tuulimyllyjä, aurinkokennoja ja meidän tulkinnan mukaan kauniin sinisesti kukkivia pellavia! Tauolla pistäydyttiin Regensburgin lähellä täydentämään jääkaappia Lidl myymälään. Hintataso etenkin viini/olut osastolla veti karavaanarin suun leveään hymyyn. Loppumatkasta ajettiin osin Itävallan puolella Salzburgin esikaupunkialueella ennen Berchtesgadenia. Maisemat muuttuivat entistä jylhemmiksi, tultiinhan Alppien reunamille. Camping-Resort Allweglehen on rinteellä jyrkän nousun päällä, aivan mahtavissa vuoristomaisemissa. Ajomatkaa päivälle 340 km. Täälläkin on kylpylä, joten jäädään tännekin pariksi yöksi! Taaskin todella siistiä! Eikun taas saunaan, ”saksalaiseen” tyyliin! Illalla käytiin alueella olevassa ravintolassa syömässä. Kaikki pöydät oli varattu. mutta hetken odottelun jälkeen meille vapautui paikka. Saimme eteemme todella maukasta paikallista lihapataa. Ei ihme, että paikka oli täynnä!

Perjantaina tilattiin respasta kaksi taksia viemään meidät n. 7 km päässä olevaan Kotkanpesän parkkipaikalle, josta erikoisvalmisteiset bussit kuljettavat turistit ylös kapeaa vuoristotietä Kehlsteinhausiin eli Kotkanpesään. Kehlsteinhaus on Hitlerin 50 v. lahja puolueelta. Jo pelkkä bussimatka ylös oli huikea kokemus, jopa paikoin hieman pelottava. Matkaa ei tehdä talvella eikä sateella, turvallisuuden takia. Loppumatka 124 m itse pesään tehtiin erikoishissillä, jossa on peilit joka puolella, koska Hitlerillä oli korkean paikan kammon lisäksi ahtaanpaikan kammo. Siksi hän ei oikein viihtynyt ”huvilallaan”. Nyt olimme 1834 m korkeudessa, vau mitkä näkymät. Sää oli aurinkoinen joskin hieman utuinen, joten näkymät olivat sanoinkuvaamattomat. Paluumatka erikoisjarruin varustetulla bussilla läpi hiusneulojen oli vähintäänkin yhtä huikea kuin nousu. Ja sitten taas saunaan!

Lauantaina lähdettiin kohti Sloveniaa. Alkumatkasta ostettiin niin Itävallan 10 € kuin Slovenia 15 € vignetit. Itävallan puolella oli lisäksi moottoritie/tunnelimaksuja. Kaunis tie läpi Itävallan Halleinista Villachiin, pisin tunneli n. 9 km. Slovenian puolella ohitettiin Ljubljana ja suunnattiin Novo Meston lähellä olevaan Dolenjske Topliceen ja siellä Camp Poljen kämppärille. Ajomatkaa päivälle 332 km. Kämppärillä olivat jo ”Baltian reitin” neljä Adriaa, yksi koira ja kahdeksan vähintään yhtä innokasta karavaanaria kuin meidän ryhmässämmekin. Meidät otti vastaan omistajan 77 vuotias appiukko rauhalliseen tyyliinsä. Erittäin siistit tilat, kaikki uutta. Isoa kaakelia, savulasiseinät vessoissa ja suihkuissa! Pienipaikka, me Adrialaiset oltiin ainoat asiakkaat. Kysyttiin lupa drone kuvaukselle, Hannu pisti hyrrän taas liikkeelle.

Sunnuntaiaamuna saatiin matkan ensimmäinen sade! Sateen välissä käytiin kävelyllä läheisessä Dolenjske Toplicen pikkukaupungissa. Iltapäivällä itse omistaja tuli käymään ja esitteli ylpeänä aluetta. Hannu antoi hänelle dronella otetut maisemakuvat, jotka hän otti kiitollisuudella vastaan. Hetken kuluttua omistaja toi meille kassin, jossa oli kaksi litran pulloa punaviiniä ja pullo itse tehtyä omenamehua. Kiitimme ja lupasimme nauttia ne yhdessä huomisen tehdasvierailun jälkeen.

Maanantaiaamukin oli vielä hieman sateinen. Ajoimme muutaman kilometrin Adrian tehtaalle ja parkkeerasimme kaikki kahdeksan autoa tehtaan konttorin pääoven eteen, jossa otettiin yhteiskuva paikalle saapuneiden lentämällä tulleiden Adria klubilaisten kanssa. Adrian Myyntijohtaja yhdessä Myyntiassistentin kanssa otti meidät vastaan kahvitteluiden merkeissä. Paikalla oli myös Adria Kaben Suomen maahantuojan Toimitusjohtaja ja Suomen Adrian Myyntijohtaja. Kahvittelun ja esitysten jälkeen päästiin varsinaiseen asiaan, tehdaskierrokseen. Oli erittäin mielenkiintoista nähdä miten meidän autot ja vaunut on tehty. Tyhjän Ducaton alustalle aletaan liukuhihnalla pikkuhiljaa rakentamaan asuntoautoa/vaunua. Ensin asennetaan lämmittimet, jääkaapit, sängyt jne., sen jälkeen aletaan laitta seiniä paikoilleen. Esim. seinissä on kaikki johdotukset valmiina. Pikkuhiljaa hihnalla auto alkaa saada muotonsa ja lopuksi on laadun tarkkailu. Lisäksi tarkastukseen otettaan randomina yksittäisiä autoja joille tehdään erittäin yksityiskohtainen tarkastus. Vedenpitävyys testataan painevesisuihkuhuoneessa ja lämmön kestävyys kylmähuoneessa. Retkeilyautoille, asuntoautoille ja asuntovaunuille on omat linjansa. Adrialla on oma kalustetehdas joka antaa ketteryyttä erilaisten kalusteiden valmistamiseen ja kehittämiseen. Autojen lisäksi Adria tekee erityisesti kämppäreille pienoismökkejä sekä erityisiä luxus telttoja. Olimme historian ensimmäinen klubi/ryhmä joka vieraili tehtaalla omilla autoilla! Vierailu päättyi Adrian tarjoamaan erinomaiseen lounaaseen läheisessä ravintolassa. Lounaan jälkeen suuntasimme lentomatkalaisten perään Ljubljanaan kämppärille Ljubljana Resort Hotel & Camp. Päivän ajomatka 85 km. Illalla nautittiin kaikki kahdeksan autokuntaa yhdessä Camp Poljesta saamamme lahjajuomat viinin ja mehun.

Tiistaina taas aurinko paistoi ja lähdimme tutustumaan Ljubljanan vanhaan kaupunkiin. Respasta sai ostaa kortteja busseihin ja ladata niihin matkoja. Keskustaan oli n. 5 km ja maksoi 1,2 €! Ljubljanan vanhaa kaupunkia on sanottu ”pikku Prahaksi” jossa on siltoja esikuvansa mukaan. Kaunista! Kiivettiin kaupungin keskellä olevan kukkulan päälle ja siellä olevaan linnaan tutustumaan. Huikeat näköalat ja paljon katsottavaa. Linna oli täysin restauroitu, siellä oli mm. dragon ja marionetti näyttely, vankityrmät jne. Illalla mentiin taas bussilla yhteiselle illalliselle Slovenialaiseen iltaan Gostilna Sestica ravintolaan. Mahtavan näköinen ravintola vanhassa 1776 rakennetussa kivitalossa. Vastaanotossa oli slovenialainen muusikkoryhmä ja meille ojennettiin alkudrinkki. Illan mittaan oli runsaasti musiikki- ja tanssiesityksiä, paikallista letkajenkkaa sekä tietysti ruokaa. Hauska ilta!

Keskiviikkona 24.10. oli sitten ryhmien hajoamisen ja lähtöitkujen vuoro. Osa lähti Saksaan, osa Kroatiaan joku Italiaan. Oli aika haikea hetki, oltiin kuljettu lähes kaksi viikkoa tiiviisti yhdessä. Siinä ehtii kiintyä samanhenkiseen porukkaan. Halailtiin ja sovittiin tapaamisia keväälle, kesälle.

Kiitos huikeasta matkasta: Kiitos Anne, Tapio, Eeva, Heikki, Sinikka ja Hannu sekä vaimoni Merja!

Hannun ja allekirjoittaneen autokunnat suuntaavat Italia ja Ranskan kautta Espanjaan…talveksi.

Tallinnan Kautta

Tehdasvierailu Adrian tehtaalle Slovenia Novo Mestoon 22.10.2018

Matkaan lähdimme perjantaina 12.10.2018 Länsiterminaalista Helsingistä. Saavuimme satamaan hyvissä ajoin tekemään lähtöselvitystä. Eckerölaivan lähtö oli klo 9.00. Meitä oli 4 autokuntaa, jotka halusimme tehdä matkan Baltian kautta. Ryhmäämme kuuluivat: Pentti ja Vuokko Karjaalta, Hemmo ja Mervi Naantalista, Kai ja Eija Keuruulta sekä Rauli ja Leila Haminasta. Laiva irtautui laiturista ajallaan. Laivamatka kului kahvitellen ja jutustellen, olimmehan tutustuneet toisiimme jo Kuninkaanlähteellä, ja tietysti laivankaupassa shoppaillen. Laivasta poistumisen jälkeen ryhmityimme kadun reunamalle ja kokeilimme kaikkien ”lällärien” kuuluvuuden, ryhmä lähti matkaan kaikki samalla kanavalla.

OTA RENNOSTI, ILOINEN MIELI ON HYVÄN MATKAN ALKU

Parin tunnin ajon jälkeen oli ensimmäinen tauko Ainazissa Latviassa. Sovittiin parin tunnin ajomatkat ja sen jälkeen jaloittelu-kahvitauko, jos paikka 4:lle autokunnalle on mahdollista. Ainazissa oli ostospaikka ja taukopaikka samalla pysäkillä. Matka jatkui seuraavaan etappiin Latvian maalaismaisemia katsellen E67 Salaspilssin patotiellä, jonka reunamat oli viimeisen päälle hoidetut.

Camping Zanzibara, Kekava Latviassa oli ensimmäinen yöpaikkamme. Acsipaikka 16,00 €/vrk sähköllä tasaista nurmikkoa, automme mahtuivat sopivasti rivistöön. Kesällä tämä paikka vielä menettelee, saniteettitilat näin syksyisen matkailijan tarpeille olivat kehnot.

Paikan erikoisuutena oli pienet, kelluvat mökit vieressä kulkevassa pienessä vesiuomassa. Tallinna- Kekava 335 km

Lauantaina lähdemme matkaan Kekavasta klo 8.30 joka oli sovittu aikatauluksi koko matkan ajaksi.
Matkan varrelle sijoittui uskonnollinen kohde Liettuassa, Ristikukkula, jossa pidimme tauon. Ostimme puuristit, jotka veimme kukkulalle tuhansien ristien joukkoon.

Puolan puolelle n. klo 16.00 Szypliszkiin TIR parkkiin. Siellä on pieni kuppila jossa voi ruokailla, sekä konttori rahan vaihtoon (50,00€ n. 211,00 zl ). Suihkuun pääsee
10 zl/henkilö ja vartiointimaksu 40zl, jonka vartija käy keräämässä. Koko alue on hiekkakenttää, paljon rekkoja, mutta kyllä löytyy caravaanareillekin paikat.
Meidän päiväajoa 406km.

Sunnuntaihuomenet Szypliszkistä, lämpötila +10° ja kaikki hereillä, ei kun tien päälle. Suwalkissa autojen tankkaus, diesel 1,19€/litra. Reittiä Augustow- Lomza- Zambrow- Varsova saavuimme Camping WOKkiin klo 14.00 kieppeissä, autot paikoilleen ja kalusto pihalle. ”Kairos” suosi meitä, lämpötila +22°, shortsit ja hihattomat paidat päälle, nyt kielen kannat kosteiksi. Matkaa kertyi 324km. Siisti pienehkö alue n. 30 autopaikkaa, mäntypuusto antaa päivänvarjoa. Camping WOK 112,50zl ≈26,65€

Varsova 15.10-18, aamu +7°. Kaikki pirteinä ja levänneinä aamutoimet hoidettu kuten ”KKK” kohta on ryhmämme lähtövalmiina. Tänne tullessamme saimme suomenkieli-sen Tervetuloa WOK-leirintään!-selosteeen, siinä oli myös kerrottu kaksi vaihtoehtoa Varsovasta etelään päin menijöille. Käytimme pidemmän vaihtoehdon teitä nro 801 ja 50. Radomissa suoritettiin kaappien täydennys paikallisessa Lidissä, samoin kahvitauko. Matka jatkui Krakowaan. Tiellä E77 Brzegin kohdalla Puolassa sattui onnettomuus ja liikenne pysähtyi 40min klo 13.00-13.40. Matka jatkui, mutta matkalla oli paljon pieniä viiveitä tietöiden vuoksi. Ehdimme Camping Smokkiin klo 16.30, 27,00€ sähköllä/vrk. Lämpimät wc- ja suihkutilat, paikka OK. Omakeittiöruokailu ja jutustelutuokio ennen pimeää. Päivätaipaleelle kertyi pituutta 318km.

Krakowa aamu +8°, matkakuume painaa. Lähdettiin kymmenen minuuttia etuajassa. Piirturin määräämä kahvi-jaloittelutauko, Chyzne rajanylitys ja Slovakian vinjettien osto 10€/10 päivää. Ajo läpi Slovakian, täällä oli puut kauniissa ruskan väreissä kun aurinko vielä kirkasti värit. Nyt oli matkalla ylä- kuin alamäkeä Tatran vuoristossa.

Saavuimme Sahyyn, täällä Unkarin vinjetin osto 7000 Fr /10 päivää. Ohitimme Tonavan rannalla olevan parlamenttitalon, joka on Unkarin suurin rakennus. Liikuimme suurimpaan ruuhka-aikaan ja Camping Fortunaan saavuttiin klo 17.30 juuri sopivasti ennen kuin iltahämärä tulee. Siellä oli yksi suomalainen matkailuauto, eläkeläispariskunta matkalla Kroatiaan. Paikka 20,00€, syksyinen camping kuivine lehtineen oli supistanut toimintaansa, vain yksi suihku ja pari vessaa käytössä. Matkaa kertyi päivälle 420 km.

Keskiviikko 17.10.-18. Otimme suunnan kohti Keszthelyä E71 tietä Siofokkiin, ei ollut keskustassa neljälle autolle parkkipaikkaa, joten kierros ympäri ja seuraava kaupan piha-alueelle, varastot täydennettiin Unkarin herkuilla. Matka jatkui Balatonin rantatietä 7 Keszthelyyn. Eipä ollut enää elämää Balatonin loma-asunnoilla, luukut ikkunoilla.Saavuimme n.klo 12.30 Gastrum Keszthelyyn. Paikan isäntä teki alueen sulkemi-seen 20.10. tähtääviä töitä. Alueella oli meidän lisäksi pari kausipaikkalaista, sosiaalitilat kuitenkin toimi vielä. Ilma oli lämmin ja aurinkoinen, joten osa meistä teki kävelylenkin, polkupyöräilijät tutustuivat lähitienooseen. Tänään oli lyhyempi matka-ajo 178km.

Torstai oli meillä lepopäivä, sää oli kaunis ja aurinkoinen vaikkei uima-altaaseen ollut menemistä. Kävelylenkit ja pyöräretket olivat päivän ohjelmassa. Iltapäivällä kokoonnuttiin yhteen lettukestien merkeissä, oli mansikkahilloa, kermavaahtoa, valkkaria ja mehua. Paikkamaksu 16.00 €/vuorokausi sähköllä.

Lepopäivän jälkeen lähdettiin taas virkeinä matkan tekoon. Unkari-Kroatia rajanylitys, passit ja rekisteriote sekä auton sisätarkastus. Tiemaksukortti puomilta ja kohti Zagrebia tietä A4 E71. Sveta Helena maksu 8,60 kunaa. Matka jatkui A4 A3 pitkin Slovenian rajalle, tiemaksu 7,00 kunaa. Passien näyttö, Slovenian vinjetin osto 15,00 €/7 päivää. Päämääränä Kamp Polje Dolenjske Toplice. Tämä oli meidän automatkalaisten yhteinen kokoontumispaikka. Siellä oli mahdollista pestä autoista matkan tomut pois. Autot paikoilleen ja asumaan, matkaa päivälle kertyi 282km. Huomenna lauantaina odotamme tänne Saksan kautta tulijoita.

Lauantai 20.10.-18 aamulla +10°, sakea sumu. Päivän edetessä sumu hälveni, iltapäivällä aurinkoa +21°. Paikka uudehko, 12 autopaikkaa ja 8 telttapaikkaa, sosiaalitilat uudet, kaikki toimii. Neljän maissa saapuivat Saksan kautta matkaa tehneet. Nyt 8 autokuntaa ADRIA CLUBILAISIA yhteisessä määränpäässä. Seurustelua illanhämärtyessä.

Sunnuntai aamu +12°, yöllä alkoi sade ja aamupäivä oli sumuinen ja tihkusateinen. Päiväkävely Dolenjske Topliceen, josta osa jatkoi matkaa Merkado Topliceen. Iltapäivällä oli yhtä kosteaa.

Maanantai 22.10. Aamu valkeni harmaana +9°, sateita tulossa. Lähdettiin klo 9.00 kohti tehdasta. Hemmo ja Mervi olivat lauantaina tutustuneet lähiympäristöön, joten he keulilla johdattivat meitä Novo Mestoon ADRIAN tehtaalle. Tehtaan pihalla autot ajettiin parkkiin pääoven eteen. Menimme aulatilaan, jossa tehtaan edustajat jakoivat meille valkoiset ADRIA-lippikset. Tarjolla oli myös kahvia ja croisantteja. Odottelimme, että lentomatkaajat tulevat tänne. Lippikset päähän ja ulos autojen eteen, kuvaukseen tulivat sekä matkaajat että tehtaan edustajat, pieni sateen tihnu ja koleus latisti tunnelmaa.

Kuvauksen jälkeen menimme takaisin sisälle, jossa tehtaan edustajat esittelivät tuloskäyriä ja kuinka vaunujen että matkailuautojen mallit vuosien myötä ovat kehittyneet. Tehdaskierrokselle puettiin turvaliivit päälle ja pääsimme katsomaan kuinka vaunut ja autot valmistuvat. Jokaisella työntekijällä oma tehtävänsä, työstää kuljettimella siirtyvää autoa tai vaunua. Viimeiseksi lopputarkastukset ja testit, veden-kylmänpitävyys jotta meillä on hyvät vapaa-ajan menopelit. Tehtaan esittelyn ja tehdaskierroksen piti Gorazd Jakse, suomeksi meille tulkkasi Seppo Pekkarinen. Tehtaalta meille oli kuljetus Buffet-lounaalle ravintola Jaks´iin, jossa tervetuliaislasien jälkeen oli tarjolla juustoja, salaatteja sekä paikallista lihapataa.

Kylläisinä tarjolla olleista herkuista, paluu kuljetus tehtaan parkkipaikalle, josta lähdimme Ljubljana Resort-leirintäalueelle. Tämä oli vielä kerran meidän yhteinen tapaamispaikka, tämäkin alue supisteli toimintaansa syksyn myötä.

Tiistainen Ljubljanan aamu +3°, tulossa kirkas päivä. Puolilta päivin lähdimme bussilla keskustaan, respasta bussikortti 2:lle meno-paluu 4,80 €, kävely vanhassa kaupungissa Torilla oli tarjolla niin hedelmiä, vihanneksia kuin vaatteita että jalkineita. Kävelykadulla istahdettiin kuppilaan nauttimaan paikalliset oluet. Katsastettiin myös paikka johon tullaan illalliselle, Restaurant Gostilna Sestica.

Menimme bussilla takaisin leirintäalueelle, vuorossa oli pukeutuminen iltajuhlaan. Bussipysäkille 18.15 jotta ehdimme 19.00 alkavalle illalliselle. Alkupalat, salaatti, lämminlautanen kanaa, porsasta ja perunaa sekä lisäksi jälkiruoka.

Ohjelmana oli paikallista musiikkia ja kansantansseja. Yhteinen ilta ruokailun ja ohjelman merkeissä OK. Lähdimme klo 21.00 takaisin leirintäalueelle. Keskiviikko 24.10.-18. Tässä kohtaa meidän matkalaisten yhteinen reissu oli saavuttanut tavoitteet Oli aika käydä moikkaamassa matkakaverit toivoen kaikille turvallisia kilometrejä sekä kauniita syksyn maisemia.

Kai ja Eija Unkari-Romania. Hemmo ja Mervi Kroatia. Pentti ja Vuokko Italia. Rauli ja Leila Itävalta-Saksa

Näin jakautui Tallinnan ryhmä, kiitos matkaseurasta

Rauli Forsell
SF-C 11623

Hotelli / lentomatka?? ilmestyy myöhemmin.

Ajatuksia Euroopan matkalta.

Ensikertalaisena Euroopan matkaajana yritin muistella niitä pelonsekaisia varoituksia liikenteestä ja ”rosvoista” nuo ajatuksen karisi hyvin pian pois ja sai huomata kuinka joustavaa ja ystävällistä liikenne ja liikenne käyttäytyminen on.

Suomalaisilla keskustelupalstoilla jopa lehdissä maalataan hyvinkin kielteistä kuvaa Euroopan matkailusta. Monta kertaa vaikeudet syntyvät ihan perusvirheistä, kun heilutaan takki auki. Samantyyppisen kokemuksen kielteisyydestä, tai voi jopa saada vaikka ”patin ”päähänsä vaikka Suomessa, menemällä Kaisaniemen puistoon, aseman ympärille tai ”hesarille”

Ajaminen Euroopan teillä, poikkeaa Suomen teistä siinä, että liikennettä on enemmän, rekkaliikennettä on enemmän, moottoriteitä on enemmän. Liikenne ei ole niin pelottavaa, kuin monesti kuulee kerrottavan. Saksassa pitää muistaa, kun lähtee ohituskaistalle, että takaa tullaan lujaa, sama koskee muitakin moottoriteitä.

Leirintäalueet ovat toimivia ja turvallisia. Hintataso meidän reissun aikana oli 14 – 40.00€. Palveluista riippuen, matkaparkit huomattavasti alemmat. Nämä hinnat ovat nyt sesonki tason ulkopuolisia hintoja ja edullisimpia kuin esimerkiksi kesällä.

Liikuimme usean auton ryhmissä ja ainakaan meillä ei ollut mitään ongelmia. Tietullit, moottoritiemaksut olivat oma kokemus, mutta kaikista selvittiin hyvin. Tiet olivat pääosin hyväkuntoisia.

Polttoaineiden hinnoissa oli isotkin vaihtelut. Ranskassa päästiin ennätykseen 157.8 €/ltr. Edullisin löytyi Espanjassa 1.24.8. Tavallinen hinta Espanjassa oli noin 134 ja sentit päälle. Espanjan ruoka hinnat olivat turistikeskusten ulkopuolella huomattavasti halvemmat. Harmitukseni oli iso, kun varasimme koiralle ruokasäkin paikallisesta Lidlistä, matkalla ja täällä se maksoi puolet siitä hinnasta. Muita ruoka hintoja en edes käy vertaamaan. Apteekin hinnat ovat myös edulliset ja paikallisille vain kymmenprosenttia hinnasta.

Pantillisia palautustölkkejä en löytänyt kuin Suomessa, silti kierrätysastioita oli pitkin matkaa hyvin moniin osiin jaettuna. Kierrätys toimi ilman palkkiojärjestelmää.

Suomessa ilmeisesti pitää saada maksettu panttimaksu takaisin, hyödyn nimissä, muualla sitä en huomannut. Alkoholia oli saatavilla joka paikassa hyllyt notkuen, silti päihtyneitä näki yksittäistapauksin, jos ollenkaan. Alkoholittomia oluita oli useita merkkejä, jopa hyvän makuisia, siis parempia kuin kotimarkkinoilla tapaa ja hintataso oli 50 c luokkaa. Eräällä leirintäalueella näin jopa lepakoita, eli niiden sydämien luulisi olevan ihan kunnossa.

Saksassa kiinnitti huomiota valtavat aurinkopaneeli ja tuulivoimalat, niitä riitti pitkin matkaa, silmin kantamattomiin. Tuulimyllyt eivät olleet asutusten lähellä, vaan ilmeisesti niissä paikoissa, joissa tuulesta saatiin paras hyöty maastollisesti.

Matkanjohtajille täytyy antaa täydet kympit. Reitit olivat hyvin suunniteltuja ja kaikki toimi. Saamani palautteen mukaan samoin oli hotelli/lentomatkalaisten ja illallisen suhteen. Täyden kympin saavat myös matkalaiset, oli ilo olla matkalla. Matkalla syntyi myös hyviä ystävyys suhteita.

Tehdasmatka on tehty.

Ensimmäiseksi haluan kiittää kaikkia matkalla mukana olleita, teitte matkasta ikimuistoisen. Opimme tuntemaan monia Clubilaisia matkan aikana. Miellä on upeita jäseniä Clubissa. Saimme tutustua matkan aikana moniin mielenkiintoisiin paikkoihin, viettää hyvää ja mukavaa laatuaikaa.

Samalla haluan myös kiittää teitä, jotka olette olleet mukanamme koko matkan ajan Face Bookin, kotisivujen ja tekstarein kannustamassa tätä rohkeaa matkaamme.

Erityskiitoksen saavat matkanjohtajat, he tekivät matkasuunnitelmat kellon tarkasti. 23 pv:n illallinen kruunasi kaiken saimme olla lähes kolmekymmentä henkilöä yhdessä. Automatkojen johtajina toimivat Teemu Javanainen (Saksan kautta) Rauli Forsell (Tallinnan kautta) Oiva Riihinen (hotelli/lentomatka). Paluumatkan johtajina toimivat Rauli Forsell ja Tapio Penttilä.

Automatkaan osallistuivat: Teemu ja Merja Javanainen, Heikki Niskanen, Eeva Silander, Tapio ja Marianne Penttilä, Rauli ja Leila Forsell, Hemmo Aaltonen, Mervi Suoniemi, Pentti ja Vuokko Pinola, Kai Lappalainen, Eija Röppänen. Hannu ja Sinikka Kärkkäinen. Tietenkin myös matkalle osallistuneet koirat.

Adria Caravan Club teki myös historiaa. Olimme ensimmäinen Adria Clubi, tai ryhmä, joka on tehnyt matkan omilla autoilla Adrian tehtaille. Tämä jää myös tehtaan historian kirjoihin, positiivisena tapahtumana.

Matka oli uhkarohkea, voisi sanoa hullunrohkea idea. Onneksi meiltä löytyi kahdeksan autokuntaa ja kuusitoista henkilöä mukaan toteuttamaan tämän rohkean yrityksen.

Sloveniassa porukka jakautui eri ryhmiin ja osalla alkoi paluumatka, Kroatian, Italian, Saksan, Tallinnan kautta kotimaahan. Minä ja vaimoni, Teemun ja Merjan kanssa yhdessä jatkoimme matkaa Italian kautta kohti Espanjaa.

Lento/hotellimatkalaiset viettivät oman matkansa tutustuen Slovenian eri kohteisiin. Osa on palannut jo Suomeen, osa palaaviikonlopun aikana, muutamat vielä jatkaa Euroopan ja Espanjan kiertuetta. Uskon että monelle matka oli hieno kokemus, tutustuen paikallisiin kohteisiin.

Matkasta tehdään kooste, niin että kirjoitetut matkakertomukset Saksa, Tallinna, hotelli/lentomatka julkaistaan lyhentämättömänä kotisivuilla. Kokoaminen kestää pakostakin jonkin aikaa. Tekstit lähetään myös Caravan ja Matkailuautoilijoille, jossa toimitus koostaa jutun matkasta kuvien kera.

Omasta ja Adria Caravan Clubin puolesta suuri kiitos teille kaikille.

Olemme kaikki Kimi Räikkösiä, sillä erolla, että Ferrari valitsi Kimin ja me itse valitsimme Adrian.

Hyviä lukuhetkiä, matkakertomustemme parissa.

Adrian Caravan Club of Finland ry.